Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2012. 12. 07.

Aludttej


A Tejesember hetente kétszer hozza a friss tejet. Amikor megáll a ház előtt, dudál, csak ki kell mennem érte. Jó dolgom van. Szerencsére, vajat nem árul, ez meg is látszik a tej minőségen, így igazi, békebeli fölözetlen tej kerül az üvegembe, amiből akár aludttejet is lehet csinálni.



Gyerekkorom emlékezetes tejterméke az aludttej volt. Mondjuk a 60-as években nem nagyon volt választék (pontosabban egyáltalán nem) joghurtból és kefirből, amiknek az ízével később igen nehezen barátkoztam meg. Viszont nem volt olyan hét, hogy ne készült volna aludttej otthon. Nyáron különösen gyakran került az asztalra, a nagy melegben könnyen megsavanyodott a tej, amiből így aludttej készült, semmi nem ment veszendőbe.

Az aludttejkészítésnek csak egy titka van, tehenet látott, nyers tej kell hozzá, a bolti tej erre nem alkalmas. A többit elvégzik a tejsavbaktériumok. A joghurtkészítéssel ellentétben az aludttej nyers tejből készül, tehát pasztörizálatlan, forralatlan tejből. Így csak megbízható helyről vegyünk tejet hozzá!

Öntsük ki egy tálba a tejet (nem baj, ha már kicsit savanyú) és hagyjuk szobahőmérsékleten állni egy-két napig. Amikor megalvadt, tegyük a hűtőbe. A tetejére kiülő vastag tejzsír nem más, mint a tejföl.

Az aluddtej kiinduló alapanyaga a hagyományosan készülő túrónak is. Az aludttejet addig kell melegíteni, amíg a túró kezd kiválni belőle. Lehűlése után leszűrve máris készen van a túró, megmaradó zöldes árnyalatú folyadék pedig a savó, amit akár kenyérsütéshez is felhasználhatunk.



9 megjegyzés:

Seafalcon írta...

Ezt én hetente készítem!
Csak annyi a megjegyzésem, hogy szerintem a visszamaradt sárgászöldes folyadék a savó, az író az, ami a vajköpülésnél a tejszínből visszamarad. Én legalább is így tudom, bár sok minden elnevezés változik tájegységenként, ezért ez nem "vitaindító"! :-)

Palócprovence írta...

Igazad van, nem is tudom miért írtam el.

Névtelen írta...

De hisz savó szerepel a bejegyzésben, nem is írtad el!
Egyébként én szerencsésebb vagyok, a mi utcánkban tartanak teheneket és onnan veszem a friss házi tejet, túrót, tejfölt. A bolti tejjel összehasonlíthatatlan. Van mikor leöntök egy bögrével, hagyom megaludni, de én általában jobb szeretem a többit felforralni és ha kihűlt isteni tejszín szedhető le még a tetejéről.Eszter

Anikó írta...

Én is imádom az igazi aludttejet, bár itt ahol lakom, még nem sikerült felderítenem a házitejet, itt már nem tartanak állatokat, nem foglalkoznak ilyesmivel sajna. Csak azt tudnám, hogy a vízen kívül mi lehet még abban a palackban amit tejként adnak el a boltokban, lehet jobb bele sem gondolni. Csináltam már házilagosan túrót is, teljesen más, nagyon finom ízű:-))))

Palócprovence írta...

Eszter, már kijavítottam.

Palócprovence írta...

Anikó, a bolti tejre a tehén se ismerne rá.

Zsuzsa írta...

Paprikás krumpli-új krumpliból- és hozzá aludttej!!!

Csilla írta...

Forralalan házitejből csináltam aludttejet. Van aki azt mondja, hogy csak forralva szabad házitejet fogyasztani.

Palócprovence írta...

Megbízható helyről kell tejet venni. Nekem még soha nem volt problémám a forralatlan tejtől, remélem, Neked is problémamentesen zárult az aludttej készítése. :)