Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2012. 03. 05.

Boza

Nem, most nem a törökök híres erjesztett italáról lesz szó, hanem a palóc bozáról vagy viricsről. Ez pedig nem más, mint a nyírvíz. A tavaszi nedvkeringés megindulásakor a nyírfák (néha a cser, szil, juhar  vagy bükk) kérgét megcsapoták és felfogták a kicsurgó édeskés levet, ami sok értékes ásványi anyagot tartalmaz.

A nyírvíz kinyeréséről -  a viricselésről itt látható egy kisfilm. Természetesen, régen nem műanyagpalackot használtak, hanem pl. kiszárított tökhéjat.



2 megjegyzés:

PO írta...

Ez a boza engem is régóta izgat, hamarosan készítek (olyat, mint amit Részeges Szelim betiltott, de nem lesz felütve).
Ez pedig egy újabb érdekes ötlet, ki fogom ezt is próbálni, pont időben olvastam!

Palócprovence írta...

Kiváncsian várom mindkettőt!