Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2012. 10. 30.

Egyből hármat - avagy a körömpörkölt

Vannak ételek, amelyeket hosszú ideig kell főzni (bár néha Papin találmánya lerövidítheti az elkészítés idejét), ezeket érdemes nagy mennyiségben csinálni. Ilyenkor két lehetőség van: vagy egy héten keresztül ezt etetjük a családdal, vagy átalakítjuk őket, hogy senki rá se ismerjen.

Bár szeretem a kocsonyát, véges belőle a kapacitásom, meg eléggé romlékony is, így amikor készítem, a kocsonya mellett lesz még belőle csülök pékné módra és körömpörkölt is.



A kiindulás
  • 3 disznóköröm 
  • 1 nagyobb csülök 
  • 3 petrezselyemgyökér
  • 6 gerezd fokhagyma 
  • egész bors 
Ezekből kocsonyát készítek. A főtt csülök kisebb részét  és a lé nagy részét kiporciózom kis tálakba, ez lesz a tulajdonképpeni kocsonya.



A csülök nagyobb részéből csülök pékné módra sül. A főtt csülkön kívül kell még hozzá 

  • 1 kg krumpli
  • 3-4 vöröshagyma
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • 1 evőkanál zsír
  • bors
  • chilipehely 
  • 1 bögre víz   

A körömpörkölthöz a kocsonyában főtt feldarabolt körmökön és a maradék kocsonyalén (ezek a fagyasztóban is várakozhatnak) kívül kell még

  • 1 evőkanál zsír (vagy olaj)
  • 3 fej vöröshagyma felkockázva 
  • 2-3 gerezd reszelt fokhagyma
  • 1 evőkanál pirospaprika
  • bors
A zsiradékon pároljuk meg a hagymát, keverjük el benne a pirospaprikát, fokhagymát, adjuk hozzá a feldarabolt körmöket, borsozzuk, sózzuk ízlés szerintés. Öntsük fel némi kocsonyalével és rotyogtassuk addig, amíg sűrű szafja lesz.
Tetszés szerinti körettel (főtt krumpi, nokedli, friss kenyér, stb) és savanyúsággal tálaljuk.


3 megjegyzés:

sajtcédula írta...

Miért kell az embert ily dolgokkal felpiszkálni??? Most állhatok neki én is! De a körmös pacal az én kedvencem! Döntöttem....a hétvégén nem hagyom magam!!!

Mazsianyu írta...

Istenem!

Kósa Márta írta...

Ötletes!
Ma az átalakítás egyszerű változataival éltem.
Maradék húslevesből alaplé lett a hagymaleveshez, alkamkompót turmixolva átalakult töltelékké a palacsintába.