Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2012. 07. 05.

Tökfőzelék

Egy kedves barátunk bőségesen ellát minket saját termesztésű tökjeivel és cukkinijeivel, így gyakran kerül az asztalunkra rántott cukkini, cukkinis lepénykék, tökpörkölt vagy éppen tökfőzelék. Igen, a megosztó tökfőzelék, mi szeretjük. A hagyományos palóc tökfőzelék alapján készítem - habarással, picit savanyúan, sok kaporral, de olykor tejföl helyet tejszínnel és liszt helyet kukoricakeményítővel habarom be, a hagymát pedig elhagyom belőle. A palócok (különösen a barkók) előszeretettel habarnak rántás helyett, sőt olykor rántás mellett is.



Hozzávalók

  • 2 közepes spárgatök meghámozva, kimagozva, legyalulva
  • 2 evőkanál olaj (eredetileg zsír)
  • 1 nagy csokor kapor apróra vágva
  • 2 dl tejszín vagy tejföl
  • 2 evőkanál kukoricakeményítő (így gluténmentes) vagy liszt
  • só vagy ételízesítő
  • a tálaláshoz borecet - elhagyható


Az olajon (zsíron) átforgatom a legyalult tököt, sózom és szükség szerint (ha már kicsit öregebb a tök) egy pici vizet öntök alá. Fedő alatt puhára párolom. A tejszínnel (tejföllel) elkeverem a kukoricakeményítőt (lisztet), a tökhöz adom és kiforralom.

Tetszés szerinti feltéttel tálalom, de csak így magában is finom. A borecettel mindenki a saját szájízére savanyíthatja a tányérjában.  Ilyen melegben én hidegen szeretem...

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nem kell előre besózni a tököt? Éva

Palócprovence írta...

Én nem szoktam.

Eszter/SubRosa írta...

Igazán kívánatos!- és igazad van, ilyenkor hidegen a legjobb.
Érdekes, hogy ilyen egyszerű ételt is milyen sokféleképpen készítenek. Én előre besózom a tököt, miután kinyomkodtam a levét, a rántásra rakom, majd tejjel felöntöm.
Kipróbálom a te változatodat is, biztosan remek ♥

Palócprovence írta...

Szerintem ízleni fog. :)

Névtelen írta...

Mi szoktunk alá vöröshagymát dinsztelni(nem túl sokat,vékonyra vágva)arra pirospaprika és utánna jön a tök.