Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2013. 08. 12.

Szent Lőrinc könnyei

Szent Lőrinc könnyei idén várhatóan ma este hullanak legintenzívebben, azaz a Perseidák hullócsillagai ma éjszaka  lesznek a leglátványosabbak.


A hispán Szent Lőrinc vértanút amiért nem volt hajlandó hamis isteneknek áldozni, Kr. u. 258. augusztus 10-én rostélyra bilincselve elevenen megsütötték (ezért a szakácsok, pékek, pecsenyesütők és tűzoltók védőszentje is, attribútuma pedig a rostély). A fáma szerint utolsó szavai ezek voltak: „Az én éjszakám nem ismer sötétséget, és minden ragyogó fényben úszik.” Ezért a hívő nép a névnapja, augusztus 10-e körüli hullócsillagokat Lőrinc könnyeinek nevezte el.

Ez a fényes meteorraj a Swift-Tuttle üstökösből (amely nevét a két egymástól független felfedezőjéről kapta) származik. Bár első feljegyzése Kr. u. 36-ban történt Kínában, sokkal régebbi múltra tekint vissza.
A meteorok látszólag a Perseus csillagkép irányából lépnek be a Föld légterébe, nevük is erre utal. Amikor a Föld áthalad az üstökös törmelékcsóváján, akkor meteorzápor keletkezik.

A Perseidák után idén még októberben és decemberben láthatunk hullócsillagokat:









Nincsenek megjegyzések: