Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2013. 07. 26.

A 100 éves kisvasút

Július 27-én rendezik meg a Kemencei Erdei Múzeumvasút Napját a 100 éves, még ma is működő csarnavölgyi fővonal tiszteletére.


Az Észak-Börzsönyben kiépített 50 kilométernyi kisvasúti hálózat a fakitermelést segítette, a kitermelt fa szállítását szolgálta. Görgőpályás üzemmóddal működött, azaz hegymenetben a lovak húzták, a fával megrakott kocsikat pedig saját terhük gurította le. A vasútvonalak három völgyet érintettek: a Királyházi-völgyet, a Csarna-völgyet és a bernecei Nagy-völgyet. Az erdészeti feltáróutak kiépítése és a nagy teljesítményű tehergépjárművek használata következményeként 1969-ben megkezdődött a vasúti pályaszakaszok visszabontása.

Az 1913-ban kiépült, még ma is közlekedő csarnavölgyi kisvasút 3,9 kilométeren már csak személyszállítást végez, Kemence és Feketevölgy állomások között közlekedik menetrend szerint.


Forrás: Ipoly Erdő Zrt.


1 megjegyzés:

Bartush írta...

Ha a gyerkőc nagyobb lenne és nem lenne napközben ilyen hőség szerintem elmennénk. Igazán jónak tűnik. Szép, hogy 100 éves lett.