Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2012. 10. 27.

Kútkifli


Ez a hartai sváb recept nevében máig őrzi a régi idők emlékét, amikor hűtőszekrény híján a kútba engedett vödörben hűtötték az élelmiszereket. Az elnevezésből az is sejthető, hogy ezt a kelt tésztát nem meleg helyen kell keleszteni.



Hozzávalók

a tésztához:
  • 1 dl tej
  • 5 dkg élesztő
  • 1 evőkanál cukor
  • 55 dkg liszt
  • 3 tojássárgája
  • 4 dl tejföl
  • 20 dkg zsír
  • 1 citrom héja
  • csipetnyi só

a töltelékhez ízlés szerint:
  • diótöltelék
  • máktöltelék
  • sűrűbb lekvár

 a hempergetéshez:
  • 3 tojásfehérje
  • néhány evőkanál kristálycukor


A langyos cukros tejben futtassuk fel az élesztőt, majd dolgozzuk össze a tészta többi hozzávalójával. Becsomagolva a hűtőben kelesszük legalább egy órát, de akár egy éjszakát is lehet.
Nyújtsuk ki 1 cm vastagságúra, majd vágjuk négyzetekre (ebből a tésztamennyiségből 32 db lesz), tegyünk rá 1 evőkanál tölteléket (én cukros, kardamomos, darált diót használtam). A tésztanégyzetek két szemben lévő oldalát hajtsuk a töltelékre.
Forgassuk meg a kifliket a kissé felvert tojásfehérjében, majd a cukorban is, és hajtással lefelé sorakoztassuk őket sütőlapra/tepsibe.


Melegítsük elő a sütőt 180 fokra, addig hagyjuk kelni a kifliket. 20-25 perc alatt sülnek meg.

Aki tart a cukortól, el is hagyhatja a hempergetést, de a cukros mázzal sokkal finomabb.



Állítólag napokig friss marad, de én csak fél adag tésztából készítettem, hiba volt.

Recept: Ízőrzők sorozat

Nincsenek megjegyzések: