Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2011. 11. 27.

Macaroon hűhó nélkül


Pierre Herme legendás macaroonjait, azaz francia töltött mandulás habcsókjait még nem volt alkalmam megkóstolni, de a hazai cukrászdák kínálata nem nyűgözött le (konkrétan a kukában végezték). Így sokáig nem éreztem rá késztetést, hogy nekiálljak a sütésének, főleg, hogy a legtöbb recept túlmisztifikálja a dolgot. 
Latsiánál olvastam egy egyszerűbb verziót, amit el is akartam készíteni, de valahogy megfeledkeztem róla. Most azonban, hogy  a Nők Lapja Adventben is olvastam ugyanezt a változatot és volt két facér tojásfehérjém, nekifogtam.


A tölteléket megváltoztattam, de maga a módszer változatlan. Szóval, csak semmi hűhó!

Hozzávalók 20-25 darabhoz

a habcsókokhoz:
  • 2 tojásfehérje
  • 3 evőkanál finom szemű kristálycukor
  • 11 dkg porcukor
  • 5 dkg őrölt mandula
  • 4 teáskanál átszitált kakaópor 
a töltelékhez:
  • 1 dl tejszín
  • 10 dkg étcsokoládé (70 %-os)
  • 1 teáskanál narancsvirágvíz
  • csipetnyi fahéj

Legegyszerűbb készen vásárolt fehér mandulalisztet használni (a Lidle-é pont megfelelő), de saját magunk is ledarálhatjuk a pucér (blansírozott) mandulákat. Arra figyeljük, hogy száraz legyen a mandula amikor daráljuk, és kevés porcukrot is adjunk hozzá közben (nehogy kicsapódjon a zsiradék).

Egyetlen fázist nem lehet elbliccelni: a kakaóport át kell szitálni! Adjuk hozzá a porcukrot és a mandulalisztet is, és keverjük jól össze. A tojásfehérjéket verjük fel félig, adjuk hozzá a kristálycukrot és verjük tovább nem túl kemény habbá. (Ha nem kakaós változat készül, ekkor lehet színezni (por alakú) ételfestékkel. Értelemszerűen, amennyi kakaót elveszünk, annyi mandulaliszttel pótolni kell ebben az esetben.)

Egy keverőkanállal egyenletesen forgassuk bele a száraz hozzávalókat. A masszát töltsük egy habzsákba - én egy egyszerű nejlonzacskók használtam, aminek levágtam a sarkát.
Teflonos vagy sütőpapírral bélelt sütőlapra nyomjunk kis halmokat (olyan 20 forintosnyit), még terülni fog. Igyekezzünk egyforma méretűeket kialakítani, de ha nem sikerül sem tragédia, találnak maguknak párt, vagy ha nem, legalább "kénytelenek" leszünk a selejteset megenni.


Hagyjuk állni 15 percet, addig melegítsük elő a sütőt 160 fokra. 10-12 percig süssük a macaroonokat. Akkor jó, ha kialakul a "talpuk", de még picit ragacsosak. Kihűlésük után szedjük le a tepsiről/papírról.


A töltelékhez a tejszínben kevergetve felolvasztjuk a csokit, hozzáadjuk az ízesítőket, majd kihűtjük. Nyomózsákból/zacskóból (vagy egyszerűen egy kiskanállal, ahogy én is) az egyik macaroon talpára nyomunk a masszából, a másikat pedig szintén talpával rátesszük. Így kifelé mindkét oldalon a domború oldalak vannak.



A macaroon lelke a töltelék, tehát egyértelműen ez határozza meg az ízét (persze lehet a tésztáját is ízesíteni), a többi csak csicsa. Tehát bátran kísérletezzünk!

10 megjegyzés:

M@rti írta...

Gyönyörűek lettek! Talán újra megpróbálom én is!

Ani írta...

Azt azért megkérdezném, ezek akkor már nem végezték a kukában? Illetve miért volt rossz amiket itthoni cukikban vettél, és mitől jobb ez..már ha jobb? Sosem ettem, ezért kérdem mi a különbség?

Palócprovence írta...

M@rti, köszi, bátran próbáld meg, egyszerűbb, mint egy hagyományos habkarika készítése.

Palócprovence írta...

Repülő Nyúl, nem, nem végezték. A cukikban eddig ez volt a problémám:
1. műíz. Biztosan tudod, mire gondolok, olyan furcsa, műanyagos íz, olyasmi, mint néhány olcsó karácsonyi habkarikáé
2. fogtörően kemény tészta
3. szörnyű ízű töltelék

Ami miatt ez a saját készítésű NEKEM ízlett: kiegyenlítette egymást az édes, roppanós tészta és a kicsit kesernyés töltelék.

Ani írta...

Köszi a részletes választ! Akkor el is menteném. Hogy mikor kerül rá sor, nem tudom...Különben én sem szeretem, ha akár a legegyszerűbb dolgokat is pukkedlizve körülugrálják, és hatalmas feneket kerítenek neki.))

Cicurka írta...

Többször találkoztam már a recepttel én is, de nem mertem eddig nekivágni. Hát úgy látom itt az ideje kipróbálni a Te recepted alapján! :) Már csak mandulalisztet kell vennem (ez ugyanaz mint az Aldis darált mandula? vagy speckó Lidl's mandulaliszt???)
Szép estét!

Palócprovence írta...

Az Aldisat nem ismerem (a környékünkön nincs Aldi), de biztosan jó, ha finomra van darálva (ellenkező esetben át kell darálni). A Lidlben a fehér változatot kell keresni (van héjastól darált is).

Palócprovence írta...

Repülő Nyúl, szívesen és egyetértünk.

Eszter írta...

Ezt én is kipróbálom, nagyon szépek és biztosan nagyon finomak. :)

Palócprovence írta...

Eszter, remélem, tetszeni fog! :)