Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2011. 10. 14.

Sajtos gözleme

A gözleméről már írtam, ez a mostani a sajtos verzió, mégpedig beyaz peynirrel, azaz török fetasajttal töltött. A beyaz peynir félkemény fehér sajt, sós lében (sok esetben tengervízben) tartósítják. Juh-, kecske- vagy tehéntejből készül, változó sótartalommal. Leghíresebb változata Edirnéből származik.



Hozzávalók
a tésztához:

  • 25 dkg rétesliszt
  • csipetnyi só
  • 1 teáskanál szárított élesztő
  • kb. 2 dl meleg víz
  • 1 evőkanál olívaolaj
a töltelékhez:
  • 20 dkg beyaz peynir vagy feta elmorzsolva
  • 1/2 csokor apróra vágott petrezselyemzöld




A szokásos módon készítsünk kelt tésztát, majd meleg helyen hagyjuk megkelni. Osszuk 4 részre, nyújtsuk vékonyra. A gözlemét hagyományosan egy "saj" nevezetű, lapított félgömb alakú vaslapon sütik (ma már van gázzal és elektromosan működő változata is), de tökéletesen megfelel egy vasserpenyő vagy palacsintasütő is.

Süssük meg a lepények mindkét oldalát, tegyük rá a tölteléket, hajtsuk félbe, jól nyomkodjuk össze és még süssük egy kicsit, hogy a sajt megolvadjon. Forrón tálaljuk.

Recept: Casa Moro


Ps: a napokban egy másik változatát is ettem Isztambul Gülhane negyedében. Ennek a tésztája nem tartalmazott élesztőt, és bár a tölteléke vajas krumpli volt, valamint sütéskor is vajjal kenték, mégis száraz, nyögvenyelős volt. Nem igazán ízlett...

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Alapvetően az általam hetente gyártott naan is ugyanígy néz ki. (Mondjuk, többnyire abba is reszelt sajt meg tejföl kerül...)
Péter

Seafalcon írta...

Szeretem a török konyhát, a török ételeket.

Mintha megint Mersinben lennék vagy Izmirben...

Viszem!

Hankka írta...

Nagyon szeretem az ilyen jellegű lepénykéket, fetával töltve nagyon finom lehet! Ki fogom próbálni!

Roza írta...

Én is kacérkodom már egy ideje a gondolattal, hogy ki kellene próbálnom valamelyik változatot:)

Petra írta...

Nekem gözlemeböl a daralt husos - padlizsanos a kedvencem. Azert ez sem rossz, nyami :)

Palócprovence írta...

:)