Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2011. 08. 21.

Török "sárgabarackdzsem"



Elif anyósától kölcsönöztem a kayısı reçeli receptjét. A reçeli sűrű cukorszirupban eltett gyümölcs (olyasmi, mint a görög gliko). Annak ellenére, hogy nagyon édes (vagy pont ezért) nagyon finom! Én még sárgabarackból csináltam, de más gyümölcs is szóba jöhet (vagy lesz sárgabarack-szezon jövőre is).

Hozzávalók

a sziruphoz:
  • 1,5 bögre víz
  • 1,75 kg cukor
a dzsemhez:
  • 2 kg sárgabarack
  • csipetnyi só
  • 10 g citromsav (esetleg 1,5 dl citromlé)

  1. A vízből és cukorból főzzünk szirupot (kb. 15 perc) a  keletkező habot szedjük le. 
  2. A barackot héjazzuk le - forró víz - hideg víz - kopasztás (az eredeti recept szerint nem kell).  
  3. Magozzuk ki, majd a sóval és a citromsavval együtt adjuk a sziruphoz.
  4. 10-15 perc főzés, hableszedés után készen van.
  5. Hagyjuk kicsit hűlni, kössük le a tetejét muszlinnal vagy hasonlóval és napoztassuk 3-4 napig. Éjszakára természetesen ne hagyjuk kint. Ez az utolsó lépés nálam elmaradt, mivel éppen napokig zuhogott az eső. A problémát úgy hidaltam át, hogy a fölösleges szirupot másik üvegbe töltöttem, a barackon csak annyit hagytam, ami ellepte. 

Hűtőben elvileg sokáig eláll, de a miénkből már alig van...



5 megjegyzés:

duende írta...

Hú, ez abból a sárgabelű, nagyon zamatos őszibarackból is isteni lenne. Vissza is megyek mindjárt a piacra... :)) Már Elifnél is jól megnéztem a receptet, csak közben elfelejtettem. Jó hogy eszembe juttattad! :)

Elif írta...

Örülök, hogy megtetszett a recept és ízlett a Recel. :) Nagyon szép a tányér! ;)

Palócprovence írta...

:))

mmama írta...

Nagyon örülök hogy újra olvashatlak.
Már kezdtem aggódni, mi van Veled !
Üdv.

Palócprovence írta...

Köszi! :)