Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 03. 01.

VKF! XXIII. - Magvas gondolatok: Karibi rizs fenyőmaggal

E helyen eszperente nyelven kellene csevegnem? Meglehet. Nem rettent el. Tervem nem lett elfeledve, merengtem egy keveset csendben, lelkesedve vetettem be szellemem, kezem, s lelkem. Hetekbe nem telt, kedvem nem szegtem, lejegyzeteltem e receptet. Kedves Gren, eme fergeteges receptversenyre - mely seregszemle - ehelyt nevezek e nem desszerttel. Kelet embere kedvenc eledele meg ehhez keverve fenyvesek remek merev szeme szerfelett kellemes, nekem kedves.
Reszeltem, szeleteltem s e szemre helyes nyers eledel elegye mehetett, nem vederbe, de nyeles cseberbe. Belehelyeztem, lelkesen rendre kevergettem, melengettem. Bekebeleztem.
Esedezem, de gyermekem nem szerette, persze egerek veszedelme se. Bezzeg neveletlen eb ette rendre engedelmesen!
Emberek, el ne menjetek! Beletekeredett nyelvem, nem e-zek, nem tehetek egyebet, ezennel megyek.

Mielőtt mindenkit elüldöznék, hagyományos magyar nyelven folytatom. Grenadine VKF! kiírásával kapcsolatban sok recept és olajos mag jutott eszembe, de végül a verandán kezembe akadt píneafenyő toboza eldöntötte a kérdést: így maradt a fenyőmag.

A fenyőmagot már az ókorban is ismerték és becsülték. Nálunk a legismertebb a mandulafenyő (Pinus pinea) tobozából kinyert mag, de több olyan fenyőfaj is van, aminek ehető a termése. Nem egyszerű kinyerni az apró magokat a tobozból, ez az egyik oka magas árának is.





"A fenyőmag értékes, tápanyagokban gazdag élelmiszer. Energiatartalma jelentős, és benne létfontosságú, többszörösen telítetlen zsírsavak (gamma-linolénsav, pinolénsav), valamint E-vitamin találhatók. Ezek, valamint a fitoszterol- és élelmirosttartalma hozzájárul a szérum-koleszterinszint csökkentéséhez, és ezzel a szív- és érrendszeri betegségek előfordulásának mérsékléséhez. Magas kálium- és magnéziumtartalma támogatja a szív munkáját, és elhanyagolható nátriumtartalmával együtt hozzájárul a magas vérnyomás alacsonyabbá tételéhez. Javasolható cukorbetegek számára is, mert csökkenti az érrendszeri szövődmények kockázatát. Összetételének köszönhetően színesítheti kismamák, idős emberek, valamint a rendszeresen sportolók étrendjét is." (Idézet: innen)
Talán ez az egyetlen olyan rizsétel amit szeretek és időnként elkészítek. A karibi rizs amolyan fúziós recept, hiszen a Karib-szigeteken Afrika, Kína, India nem csak kulturális, hanem kulináris keveredése is megfigyelhető. A recept Judy Ridgway Vegetáriánusok könyve című kötetéből származik.





Hozzávalók
  • 22,5 dkg rizs
  • 1 fej vöröshagyma
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 1 evőkanál olaj
  • 5 dkg mazsola
  • 4,5 dl zöldségleves
  • 1 evőkanál szójaszósz
  • 1 evőkanál szezámolaj
  • 1 kávéskanál kurkuma
  • 1 kávéskanál reszelt limehéj
  • 3 dkg pirított fenyőmag
  • 1/2 paprika kimagozva, rövid csíkokra vágva
  • a díszítéshez limehéj
Az olajon megpároltam a hagymaféléket, hozzáadtam a rizst, a zöldséglevest és az ízesítőket a fenyőmag és a paprika kivételével. Lefedve 15 percig főztem, majd állni hagytam 5 percig. Belekevertem a fenyőmagot és limehéjat. A korianderzöld most elmaradt.

16 megjegyzés:

"saját levében" írta...

Ezt rendesen megszerkesztetted! Vegyed respektemet!

Palócprovence írta...

Kegyed kedves! :))

Grenadine írta...

text, mellyel bevezetted receptedet, remek! :)

Wildfell írta...

Szia
Játékba hívlak,gyere az oldalamra!

Vesta írta...

Megy ez Neked! "Egerek veszedelme" - ez remek, tetszett szerfelett!

erős ildikó írta...

S ha magamnak szeretnék fenyőmagot, akkor mandulafenyőt kell ültenem, igaz? Mi jöhet még szóba?

duende írta...

:)))))

Annyira édes a szöveg... :)) egerek veszedelme :)))

Nagyon tetszett, akkorákat nyihogtam itt a gép előtt... :))

A rizs is szuper! Igen, nálam is csak egy-két rizses dolog jöhet szóba... De ez tetszik. :)

Palócprovence írta...

Gren, kedvem ezennel remek, respekted nekem kedves! :))

Palócprovence írta...

Mszabu köszönöm! Válasz hamarosan...:)

Palócprovence írta...

Vest, respekted kedves, de Te sem kesereghetsz! :))

Palócprovence írta...

Napmátka, igen ez is egy megoldás, de szóbajöhet még, hogy bemész a boltba és veszel egy zacskó fenyőmagot.:))

Palócprovence írta...

Köszönöm Duende! Azért azt a nyihogást meghallgattam volna...:))

erős ildikó írta...

Nem a boltira gondoltam természetesen, hanem, hogy e fenyőfélén kívül még melyiknek magját ehetjük nyugodtan. Vagyis, hogy mit ültessek a kertünkbe.

Palócprovence írta...

Már leesett Napmátka, de tegnap reggel még csak a 2. kávémon voltam túl...
Nem nagyon vagyok otthon a fenyőkben, főleg az éghajlati igényeiket nézve, de azt tudom, hogy a mandulafenyő (Pinus pinea) fagyérzékeny, nálunk leginkább csak Pécs környékén érzi jól magát. A himalájai diófenyő (Pinus geradiana) szerintem alapból kiesik, csakúgy mint a kínai, mexikói vagy colorádói fenyő. Talán a havasi cirbolyafenyő (Pinus cembra) szóbajöhet, mert jól bírja a fagyokat, de szerintem a nagy nyári meleget nem kedveli. Szóval, nem tudom, melyik lenne jó, valószínűleg egyik se.

erős ildikó írta...

Köszönöm, azért én valamelyikkel megpróbálkozom, akár csak a fügeültetéssel, hátha. Ilyen makacs vagyok. Azt képzelem, hogy lesz termés, mégha kisebb, kevesebb is.
Legalább megpróbálom...

Palócprovence írta...

Drukkolok Neked! :)