Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 02. 14.

Valentin napi gyors desszert

A Valentin napot Magyarországon csak 1990-től ünneplik és sokan hiszik, hogy ez csak a tengerentúlról átvett hóbort, amit a virágárusok találtak ki. A vértanú Valentin legendája azonban nálunk is ismert volt.

Valentin egy római pap volt, akit II. Claudius császár uralkodása idején, 269. február 14-én végeztek ki, mivel segített az akkoriban üldözött keresztényeknek. Egy legenda szerint imáival meggyógyította a börtönőr vak lányát, majd kivégzése napján egy levelet küldött a lánynak ezzel az aláírással: a te Valentinod... Valentin emlékét tovább őrizték a Krisztus-hitet követők, és február 14-ét elnevezték Szent Valentin napjának.
A Római Birodalom kedvelt Lupercalia ünnepét február 15-én tartották. Ekkor a papok felírták a város fiainak, lányainak nevét, majd a papírokat összegyűjtötték egy edényben. A fiúk kihúztak egy nevet, s az így kialakult párok a következő Lupercaliáig együtt maradtak. Ez a játék tekinthető a mai Valentin napi szokások előfutárának. Az ünnep pogány elemei miatt 496-ban Gelasius pápa február 15-ről 14-re - egy szent ( Szent Valentin) napjára - helyeztette át a Lupercaliat, így akarva megszabadulni a pogány ritusoktól.
(Forrás: Sulinet)

Végül is mindegy, mi miatt ünnepeljük a szerelmesek napját, de ha már ünnepeljük, adjuk meg a módját, kényeztessük kedvesünket egy desszerttel. Ilyenkor az első dolog, ami eszembe jut, az a csokoládé, a másik pedig az eper. Adná magát, hogy olvasztott csokoládéba mártsuk az epret (hiszen úgyis eléggé vízízű ilyenkor), de ennél egy picivel több munkát is fektethetünk a dologba. Készítsünk egy egyszerűsített párizsikrémet és azt díszítsük eperrel. Akár szívformájú tálkákba is tölthetjük.



Hozzávalók
  • 2 dl tejszín
  • 10 dkg étcsokoládé (70 %-os)
  • néhány szem eper
Az apróra tört csokit olvasszuk fel a tejszínben, hűtsük ki, majd verjük fel. Adagoljuk tálkákba és díszítsük az eperrel.

4 megjegyzés:

duende írta...

Nyami-nyami! :)))

Én nem tudok egyetérteni a fanyalgókkal - azokkal akik azt mondják, minek Valentint ünnepelni. Annyi hülyeségre van "napunk", és annyi hülye napunk is van...
Miért ne ünnepelhetnénk a szeretetet-szerelmet is? Csak mert az olyan szép?
Én szeretem a valentin-napot.

Nadine írta...

Na, én meg most osztom az igét a Kifőzdén, hogy a Valentin-nap nemcsak a szerelmesek ünnepe...:) Egy barátnőm anno azt mondta, az ember ilyenkor a szeretteit köszönti apróságokkal (elsősorban nem a családra gondolva). Mivel ezt szépnek találom, itt is boldog Valentin-napot kívánok mindenkinek! Szerintem teljesen mindegy, hogy egy ünnep honnan származik, ha a szeretetről szól. Uff.
A desszert természetesen nagyon vonzó:)

erős ildikó írta...

Jé, eperrrrrrr!!!!!! Ide vele! :-)

Palócprovence írta...

Egyetértek Duende és Nadine! Igenis ünnepeljük a szeretetet és a szerelmet! :)