Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 02. 24.

Jégtörő Mátyás és a tepsis krumpli

A népi regula szerint minden okunk megvan a bizakodásra, hamarosan jön a tavasz, hiszen jégtörő Mátyás talált jeget amit törhetett, nem kellett csinálnia. Szent Mátyást, kinek neve Isten ajándékát jelenti, Júdás helyett választották az apostolok közé, hogy az Úrtól elrendelt 12-es szám teljes legyen. Mint a szentek általában, ő is csúnyán végezte, miután Júdeában majd Etiópiában hirdette a hitét, megkövezték és bárddal lefejezték. Ezért a szekerce az ikonográfiai jelvénye (a jégtörést is ezzel végzi).

Nevenapját (ami Mátyás király óta népszerű) időjárásfordító napnak tartotta mindig is a néphit. Nem csak a jégtörést kapcsolták hozzá, úgy hitték, e napon osztja ki a madaraknak a sípot, hogy énekelhessenek, jelezvén a tél végét. A halászoknak is jeles napja Mátyás, ekkor kezdenek ívni a csukák. Az ezen a napon fogott csukát a nép "Mátyás csukájá"-nak is nevezi, és egész évre bő halfogást ígér. A halászok mellett ő az ácsok és a mészárosok védőszentje is. Ha Mátyáskor esik, akkor a jég elveri a termést, a szőlő pedig savanyú lesz.

Forrás - Bálint Sándor: Ünnepi kalendárium


Gondoltam, besegítek Mátyásnak, begyújtottam a sütőt, hogy ezzel is hozzájáruljak a meleghez. Na meg azért is, hogy süssek egy kis tepsis krumplit.




Szeretem minden formájában a krumplit vagy ha elegánsabban jobban tetszik, a burgonyát. Nem is tudom, mi lenne velem, ha nem fedezik fel Amerikát?!
A tepsis krumplinál értelemszerűen a krumpli dominál, de akár szólista is lehet. Finomabb azonban, ha van kísérete. Ez lehet baconszalonna,


bármilyen zöldség - nálam elsősorban hagyma, sárgarépa, esetleg gomba.


Nem haragszik meg a kolbászért sem. A lehetőségeink szerint variálhatjuk, nem elfeledve: azért a krumpli a lényeg!


13 megjegyzés:

duende írta...

:))))))))

Kell az a segítség, de mennyire hogy! :))

A krumlicskád istenien néz ki!!!!!
Én is bajban lennék, ha Colombus nem tévedt volna el...
Nem szeretem a rizst.
A krumli, az igen. A Föld ajándéka!

Palócprovence írta...

Ebben is rokonlelkek vagyunk.:))

oximoron írta...

receptet, leeeci! jo-jo: tudom, tepsi meg krumpli. :) na de a tech-blond a konyhaban is veszelyes. legalabbis KRESZ-konyv nelkul!

anuka írta...

jaj!!!!!! Ez csoda és szép! Nyitom az ablakot és csak a jóöreg Mézga módra küldheted teleport. Hat éhes ember várja..... :)

Palócprovence írta...

:DDD Oximoron, szóval a recept:
- 1 kg krumpli
- 2 db sárgarépa
- 2 fej lilahagyma
- 1 szál füstölt kolbász
- 10 füstölt szalonna
- só, bors
- 1 bögre víz

A zöldségeket meghámozom és mindent feldarabolok (kolbászt, szalonnát is).
Tepsibe teszem, sózom, borsozom, ráöntöm a vizet és lefedve, 200 fokon kb. 1 órát sütöm. Zsiradék nem kell rá, hiszen a kolbászban és a szalonnában van elég.
A végén leszedem a takarást és megpirítom a tetejét.:)

Palócprovence írta...

Anuka, remélem, kitaláltál valamit ebédre, mert nem működik a teleport :))

Nadine írta...

Jaaaaaj, végem van, ez megint olyan jól néz ki... Én is nagy krumpliimádó vagyok:)

Orsi írta...

Rudolf Steiner a következőket írja: A burgonya kiváltja a gyors gondolatok felvillanását, de azok azonnali eltűnését is. Tudjuk, hogy a burgonya lent van a földön, sőt a föld be is fedi, ki kell ásni onnan, tehát a sötétségben növekszik, így nincs sok rokonsága a szellemivel.

Ennek ellenére én is nagyon szeretem a tepsis, római tálas burgonya-variációkat, bár én hús nélkül készítem!

erős ildikó írta...

Úgy szeretem az ilyen ételeket...

Palócprovence írta...

:)))

Renata Kalman írta...

Én is krumpli-fun.
Szoktam én is ilyen tepsis ételt készíteni, ami odapirul az a legfinomabb!!!!!

Palócprovence írta...

Tényleg az a legfinomabb!

oximoron írta...

köszönöm, köszönöm! :)