Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2008. 12. 20.

Karácsonyi fatörzs

Franciaországban a Karácsony elképzelhetetlen karácsonyi fatörzs nélkül, melynek kitalálója Pierre Lacam párizsi cukrászmester volt a XIX. század végén. Ez a sütemény azt az egykori farönköt jelképezi, amit Karácsony éjjelén égettek a hatalmas tűzhelyekben. Ennek fényénél gyűlt össze a család énekelve, beszélgetve. A farönk hamuját megőrizték, mert úgy tartották megvédi a házat az elkövetkező évben a villámcsapástól és az ördögtől.
A csokoládékrém bevonat a fa kérgét, a sütemény felszeletelése pedig a favágást idézi fel.

Mint minden süteménynek, a karácsonyi fatörzsnek is több változata alakult ki az évek során. Az alábbi - némi változtatással - Lajos Marit dicséri.




Hozzávalók
  • 1 piskótatekercs
  • 4 tojássárgája
  • 10 dkg porcukor
  • 1 kávéskanál vaníliakivonat
  • 20 dkg vaj
  • 4 evőkanál holland kakaópor
  • 5 dkg durvára vágott dió
  • 1/2 narancs leve
  • 5 dkg apróra vágott cukrozott narancshéj
  • 5 dkg mazsola konyakba áztatva
  • 1-2 evőkanál konyak
A cukorral kikevert tojássárgáját gőz fölött besűrítem, megvárom, amíg kihűl. A vajat habosra verem, majd belekeverem a vaníliakivonatot, az átszitált kakaót, a narancslevet és a konyakot.

A piskótatekercset kiterítem, megkenem a krém 2/3-ad részével, megszórom a dióval, mazsolával, narancshéjjal. Szorosan feltekerem a piskótát, ügyelve, hogy a széle alulra kerüljön. Bevonom a maradék krémmel, nem túl egyenletesen, hiszen fakérget kell imitálni.
Csokilevelekkel, marcipánnal, cukorgyönggyel díszítem.

Hűtőbe teszem néhány órára, közben árgus szemekkel figyelem, nehogy kámforrá váljon. Legmegbízhatóbb egy lakat lenne a frigóra.




Nincsenek megjegyzések: