Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2013. 06. 06.

Töltött szőlőlevelek

Kedvelem a töltött szőlőlevelet, a dolmadesz helyett viszont inkább a vegetáriánus változatát, a dolmadakiát. Az eredeti görög recepttől picit eltértem, maradék főtt rizst használtam hozzá (bár van ilyen receptváltozata is) és citrom helyett narancsot tettem bele (csak az volt itthon), na meg némi maradék aszalt paradicsom is került be.


Legjobb hozzá a friss szőlőlevél (természetesen csak olyan, ami permetet még sosem látott). A megmosott, friss, ép szőlőleveleket dobjuk néhány másodpercre forrásban lévő sós vízbe (vagy lógassuk bele levélnyelüknél fogva). Amikor élénk zöld színük megváltozik, emeljük ki őket a vízből, csepegtessük le és vágjuk le a levélnyelüket.


Hozzávalók
  • 40 db szőlőlevél
  • 1,5 bögre főtt rizs
  • 2-3 újhagyma finomra vágva
  • néhány olajban eltett aszalt paradicsom apróra vágva
  • 2 narancs leve és reszelt héja
  • 1 teáskanál szárított menta
  • néhány szál petrezselyem finomra aprítva
  • néhány szál kapor finomra aprítva
  • bors
  • 1 dl olívaolaj

A töltelékhez a szőlőlevelek, a narancsok leve és az olívaolaj kivételével keverjük össze a hozzávalókat.
A szőlőlevelet színével (fényesebb oldalával) lefelé tegyük le, így a fonákja (ahol a levélerek kidudorodnak) kerül felülre. A (volt) nyele tövéhez tegyünk egy csapott evőkanálnyi tölteléket, a levél két alsó részét hajtsuk rá, majd az oldalsó részeket is, végül tekerjük fel jó szorosan. (Akinek ez a leírás nem teljesen érthető, itt megnézheti a fázisfotókat.)

Egy nagyobb lábasba tegyük a tekercseket szorosan egymás mellé, öntsük rá az olajat, a narancslevet és egy bögre vizet. Lefedve főzzük 20 percig. Langyosan vagy hidegen tálaljuk.


Nincsenek megjegyzések: