Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2013. 05. 20.

Pünkösdi harmat


Pünkösdhöz is (mint minden jeles naphoz) számos hiedelem, jóslás, varázslás, dologtiltás kapcsolódott a vallásos hiedelmeken kívül is, ezek egyike a pünkösdi harmat.
A napfelkelte előtti pünkösdi harmatnak komoly egészség- és szépségmegőrző erőt tulajdonítottak.


Az sem volt mindegy, hogy milyen növényen lévő harmatban mosakodtak. Szeplő ellen például a búzavirág, rózsa, lencse harmatját ítélték a legmegfelelőbbnek. Volt, hogy vittek is haza a lepedővel összeszedett harmatból későbbre is. Harmatos zsebkendővel, de volt, hogy harmatos almával (hogy pirosak legyenek), harmatos tojással (hogy gömbölyű legyen az arcuk) törölték át az arcukat.

Sok helyen a pünkösdi harmatból tettek a kovászba is (hogy több legyen a kenyér), az állatok takarmányába (egészségesek legyenek, több tejet adjanak), de fogfájás ellen is használták.



Forrás: Tátrai Zsuzsanna – A Pünkösdnek jeles napján
Képek: mek.oszk.hu

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Csodálatos, soha nem hallottam erről, pedig nem vagyok mai "kislány".
Ha előbb olvaslak, megyek ki Pünkösdkor és harmatot gyűjtök, így-úgy, ahogy sikerül,
fantasztikus és egyben sajnos, hogy mennyi mindent nem tudunk a régi jó szokásokról!!

Palócprovence írta...

Majd jövőre! :)