Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2012. 12. 20.

Karácsonyi áfonyás csoki


Ez számomra a tökéletes karácsonyi csoki; buja étcsokoládé rubintként vöröslő aszalt áfonyával, amely egyszerre édes és savanykás, megkoronázva némi pörkölt mogyoróval. A fehér csoki színével (meg persze az ízével is) járul hozzá a kombinációhoz. Mennyei!



Ez a csoki a francia mediant egyszerűsített változata. A mediantot (koldus), az aszalt gyümölcsökkel és magvakkal megrakott csokikorongokat, hagyományosan karácsonykor készítették. A négy szín és a négy termény a négy kolduló rendet szimbolizálta: a fehér és a mazsola a Domonkos-, a szürke és a füge a Ferences-, a sötétlila és a mogyoró az Ágoston-, végül a barna és a mandula a Karmelita-rendieket.



Hozzávalók
  • 20 dkg jó minőségű 70 %-os étcsoki
  • 10 dkg jó minőségű fehér csoki
  • 10 dkg aszalt vörösáfonya (pl. Alesto)
  • 2 maréknyi mogyoró

Én most nem bíbelődtem az egyforma csokikorongok kialakításával, hanem a vízgőz felett megolvasztott csokoládékat alufóliával bélelt tepsibe öntöttem, először az étcsokit, majd a tejcsokit, és kicsit összekevertem őket. Rászórtam az aszalt áfonyát és a mogyorót a tetejére, majd kihűtöttem. Érdemes a mogyorót előtte kicsit megpirítani, hogy intenzívebb legyen az íze.



Amikor teljesen megszilárdult, törjük darabokra. Hűvös helyen tároljuk.
Csak remélni merem, hogy az enyém nem „párolog” el karácsonyig...


Tipp: Az aszalt gyümölcsök és olajos magvak  ízlés és lehetőség szerinti kombinációját használhatjuk. 

4 megjegyzés:

Anikó írta...

Nagyon tetszik, jó ötlet, mentettem is magamnak a receptet, valamikor egész biztosan elkészítem, mert ez bármikor nagyon finom ilyen csokifüggőnek, mint én vagyok:-))))

Ungvári Szilvia írta...

lehet kóstolni? :-)

Palócprovence írta...

Anikó, örülök, hogy tetszik! :)

Palócprovence írta...

Szilvi, :))