Hosszú évekig messzi tájakról ábrándoztam. Mára már elfogadtam Simone Weil gondolatát: "Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk."A Börzsöny lábánál bújik meg kis palóc falum.Itt van az én Provence-om. Palócprovence...

2009. 02. 23.

Pahlava

Soha nem jártam a volt Szovjetunióban, de az utódállamaiban sem. Valahogy eszembe sem jutott. Most azonban, hogy legújabb szerzeményemet, az Orosz kulináriát (az orosz, ukrán, grúz, örmény és azerbajdzsáni konyhát mutatja be) olvasgatom, egyből elkapott a mehetnék. Nagyon is el tudnám magamat képzelni a Kaszpi-tenger partján, de akár a Kaukázus hegyei között is. Ez sajnos, jó ideig még biztosan várat magára, addig is a kulináris utazásokat a konyhámban ejtem meg.

Első választásom egy azerbajdzsáni édességre esett, a pahlavára. Nem véletlen, hogy neve alapján is a török baklava jut eszünkbe róla, hiszen az azeri nyelv a török nyelvek ogúz csoportjához tartozik.




Hozzávalók

a tésztához:
  • 1 dl langyos tej
  • 1 dkg szárított élesztő
  • csipetnyi só
  • 1 tojás
  • 6 dkg olvasztott vaj
  • 24 dkg liszt
a töltelékhez:
  • 20 dkg szárazon megpirított dió
  • 20 dkg cukor
  • csipetnyi őrölt kardamom
  • csipetnyi őrölt ánizs
  • csipetnyi őrölt szegfűszeg
  • vanília
  • 5 dkg olvasztott vaj
  • 1 tojás
  • késhegynyi sáfránypor
a sziruphoz:
  • 2 dl víz
  • 2 evőkanál cukor (ezen változtattam kicsit, az eredeti recept szerint csak 2 teáskanál, de ezt kevésnek találtam)
A tészta hozzávalóit gyúrjuk össze, majd meleg helyen hagyjuk kelni 1 órán át. Közben daráljuk meg a diót, keverjük össze a cukorral és a fűszerekkel. Vajazzunk ki egy kerek sütőformát - legpraktikusabb egy kapcsos tortaforma. Osszuk a tésztát 10 egyenlő részre, ebből 6 részt vékonyra nyújtunk, a maradékból 2-2 egyszerre nyújtjuk ki, így 2 vastagabb lapot kapunk. Egy vastagabb lap kerül a vajazott formába, kenjük meg olvasztott vajjal és szórjuk meg egy rész töltelékkel. Erre egy vékony lap kerül és így tovább. A tetejére jön a másik vastagabb tésztalap.
Kicsit verjük fel a tojást a sáfránnyal és kenjük meg vele a süteményt, majd vágjuk fel rombuszokra (természetesen a formában). Előmelegített sütőben, 180-200 fokon süssük 35 percig. Ezidő alatt készítsük el a szirupot: forraljuk fel a vizet és oldjuk fel benne a cukrot. a 35 perc sütési idő után locsoljuk meg a süteményt a hideg sziruppal és még süssük további 15 percig.




13 megjegyzés:

erős ildikó írta...

Nagyon tetszik ez a keleti recept, biztosan kipróbálom, köszönöm!

Palócprovence írta...

Szerintem kevésbé édes és kevésbé "tocsogós", mint a hagyományos baklava, ezért nekem jobban ízlett.

anuka írta...

Hmmmmm! Nagyon guszta biztos finom is! a nevét olvasva egyből a férjem kedvence a halva jutott eszembe.!

Palócprovence írta...

A halva sem rossz! :))

duende írta...

Ez istenien néz ki, palócprovance!
Én meg még mindig nem csináltam baklavát. De ami késik, nem múla, ugye. :)))
Nem mostanában lesz, asszem.
Sütögetésből elég volt a torta, most egy darabig. Kiflik fognak jőni, nemsoká. :))

sedith írta...

Milyen egyszerűnek tűnik így! Szerintem nemsokára kipróbálom! Friss élesztőből vajon mennyi járna bele?

Palócprovence írta...

Köszi Duende! Vártam, vártam a Te baklavádat...:))

Palócprovence írta...

Sedith, tényleg nagyon egyszerű!
Soha nem használok friss élesztőt, de ez kb.3 dkg frissnek felel meg. A szárítottat is mindig a liszt mennyiségéhez arányítom. A saf-instant francia élesztő (nekem egyedül ez vált be) esetében 1 kg liszthez elég egy zacskónyi, ebben az esetben 1/4 zacskó. Más szárított élesztőknél más lehet az arány, a zacskón általában feltüntetik mennyi liszthez elég.

Nyárikonyha írta...

ez most rosszkor jött:-) próbálok szénhidrátoktól tartózkodni, de ez most nem fog menni. egy 5 l-es üveg tele van dióbéllel!

Palócprovence írta...

Hát, minden elismerésem, ha februárban tartózkodni tudsz a szénhidrátoktól! :)

Nyárikonyha írta...

nem tudok:-) most is itt vagyok, és nézem ezt! beleestem, azt hiszem hétvégén megcsinálom.

Cafe Cinnamon írta...

Hajjaj! Veszélyes! (ÉN is szívesen mennék egy "olyan" útra!)

Palócprovence írta...

:))